Reżyser: Christian Petzold
Premiera: 2023-04-20
Kraj: Germany
Ocena PG: Not Rated
Czas trwania: 1 godzin 43 minut
Christian Petzold ostatnimi laty wyrósł na jednego z najciekawszych niemieckich reżyserów. Szczególną rozpoznawalność przyniosła mu nieformalna trylogia, w której skład wchodziły Barbara, Feniks i Tranzyt. Petzold poruszał w niej temat wojny w nieszablonowy sposób, mimo wszystko z różnym skutkiem. Jedni te filmy uwielbiają, inni ich nie trawią. Jednak kilka lat temu Petzold postanowił skręcić w nieco innym kierunku i na festiwalu Berlinale w 2020 zaprezentował Undine – poetycką historię miłosną nawiązującą do starych, ludowych wierzeń. To jednak nie koniec zaskoczeń, bo kolejna produkcja reżysera, która pojawiła się na Berlinale w tym roku okazała się być komedią osadzoną w nadmorskiej posiadłości.
„Czerwone niebo” przypadło do gustu niemieckiej publiczności, wydaje się, że nawet tym, którzy nie lubili wcześniejszych filmów Petzolda. W Polsce film po raz pierwszy pokazano na Nowych Horyzontach i okazał się on jedną z najbardziej udanych produkcji tej edycji.
Leon jest początkującym pisarzem, który właśnie pisze swoją drugą książkę. By znaleźć spokojne miejsce do pracy wyrusza ze swoim przyjacielem, Feliksem, do nadmorskiej posiadłości jego rodziców. Na miejscu okazuje się, że w domu poza nimi przebywa tajemnicza kobieta – Nadja. Podczas wyjazdu Leon zostanie skonfrontowany z opinią innych i będzie musiał spojrzeć na swoją książkę z nowej perspektywy.
Już od pierwszych scen „Czerwone niebo” okazuje się być bardzo enigmatycznym projektem. W pierwszej sekwencji, w której bohaterowie szukają drogi do wakacyjnego domu, reżyser Christian Petzold mistrzowsko miesza humor z dziwnym napięciem, które będzie towarzyszyło widzom i Leonowi aż do finału. To właśnie na takich sprzecznościach opiera się całe dzieło Petzolda. Miłości towarzyszy zawiść, namiętności śmierć, a tłem dla pozornie luźnej, wakacyjnej historii okazują się złowieszcze pożary lasów.
Reżyser z niezwykłą precyzją buduje klimat, w którym beztroska i radość z letnich dni przeplatają się z niepokojem i lękiem przed nieznanym. Bohaterowie, choć z początku wydają się być zwykłymi ludźmi, z każdym kolejnym kadrem ujawniają swoje głębsze, często mroczne strony. Petzold nie boi się pokazywać, że pod powierzchnią codziennych relacji kryją się skomplikowane emocje i ukryte motywacje. Każda scena jest starannie przemyślana, a niespokojne tło pożarów lasów dodaje całości dodatkowej warstwy dramatyzmu.
Wszystko to składa się na odczuwalny w trakcie seansu niepokój, który sprawia, że „Czerwone niebo” pozostaje w pamięci na długo po zakończeniu projekcji. To nie tylko film o wakacjach, ale przede wszystkim o ludzkich emocjach, które potrafią być równie niszczycielskie jak ogień.
To właśnie postać Leona jest najbardziej interesującym elementem „Czerwonego nieba”. Bohater odgrywany przez Thomasa Schuberta od początku wydaje się bardzo zdystansowany wobec otoczenia. Średnio radzi sobie nawet z Feliksem, który przecież jest jego przyjacielem. Nie chce spędzać z nim czasu, ciągle mówi o pracy. W filmie wielokrotnie oglądamy sceny, w których bohater tylko udaje, że pisze swoją książkę, tylko po to by sprawiać pozytywne wrażenie na innymi.
Leon bez przerwy pozuje na kogoś kim nie jest. Chce uchodzić za wielkiego pisarza, żyjącego we własnym świecie, który nie ma czasu dla zwykłych śmiertelników. Tak naprawdę nie musi nawet pisać – wystarczy mu, że wszyscy wokół będą wierzyli, że się tym zajmuje. Oczywiście Felix i Nadja szybko orientują się, że ich znajomy tylko udaje – nie dają się nabrać na pozę, którą przybiera.
Postać Leona obnaża jeszcze jedną cechę ludzi – myślenie, że cały świat kręci się wokół nas samych.
Christian Petzold jak zwykle pokazuje swój kunszt reżyserski. Jego zdolność do balansowania między humorem a dramatem sprawia, że film jest zarówno zabawny, jak i głęboko refleksyjny. Petzold pokazuje tu mistrzostwo w budowaniu napięcia i prowadzeniu fabuły. Każda scena, nawet ta pozornie banalna, jest przemyślana i ma swoje znaczenie. Jego umiejętność prowadzenia aktorów pozwala na wydobycie z nich pełnego potencjału, co w połączeniu z precyzyjnie dobraną muzyką i starannie skonstruowanymi kadrami tworzy prawdziwe dzieło sztuki. Petzold nie boi się poruszać trudnych tematów, a jego filmy często skłaniają widza do głębszej refleksji nad ludzką naturą i relacjami międzyludzkimi. To reżyser, który potrafi zaskakiwać i wzruszać, a jego filmy długo pozostają w pamięci.
Muzyka oraz kinematografia są niesamowicie dopracowane. Połączenie pięknych krajobrazów nadmorskiej posiadłości z odpowiednio dobraną muzyką tworzy magiczną atmosferę tego filmu.
Efekty specjalne są używane subtelnie ale efektywnie – szczególnie w kontekście pożarów lasów które stanowią złowieszcze tło dla fabuły filmu.
Dialogi są inteligentnie napisane i pełne ukrytych znaczeń. Humor wynika z charakterystyki postaci a nie sztucznych gagów co dodaje autentyczności całej historii.
„Czerwone niebo” rezonowało ze mną głęboko dzięki swojej unikalnej mieszance komedii i dramatu. Film sprawił że śmiałem się ale też zmusił mnie do refleksji nad własnymi słabościami i błędami.
Jeśli zastanawiasz się gdzie obejrzeć „Czerwone niebo (2023)”, warto skorzystać z wyszukiwarki linków do filmów i seriali.
Dzięki! Wystarczy chwile poświęcić na rejestrację. Czerwone niebo Kto się zgadza? :)
Naprawdę świetna jakość całego filmu! Zdecydowanie lepsza niż na innych serwisach..
Uff, już myślałam że to fejk. Jak ktoś ma problem to piszcie PW lub komentarz
Ogromna baza filmów, szybka rejestracja, Polecam !!
Jakość obrazu na najwyższym poziomie, nie zawiodłem się.
Bezproblemowy dostęp i mnóstwo tytułów. Czego chcieć więcej?
Genialnie, że trafiłem na tę stronę. Wszystko działa jak należy.
Nie spodziewałem się, że tak łatwo można znaleźć ulubione filmy.